Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vitaminokkal a bőrért

2012.06.27

 

Találkozhattatok már olyan lánnyal vagy fiúval, aki bármit is tett, nem lett szép arcbőre (illetve dekoltázsa, válla.) Vannak, akik azt hiszik, hogy elég a rendszeres tisztítás, de persze ez nem igaz, különben most nem írnék.
Nézzük azokat a vitaminokat, amelyek hatással vannak bőröd működésére. Segítek fellelni pár problémát, amik felett lehet elsiklott a figyelmed.
(Összegzésben: A-, B2-, B3-, B5-, B6-, B8-, C-, D-, és K-vitamin + pár ásványi anyag)

vitamin.jpg

Az A-vitamin (retinol) a bőr sejtjeinek osztódását és érését, a haj táplálását segíti. Hiányában a bőr, pikkelyesen hámlóvá válhat. Túladagolása káros lehet a májra, és a magzat fejlődésére.
Megfelelő felszívódásához legalább 5g zsír szükséges.
Az A-vitamin előállításához szükséges anyagok fellelhetőek nagy mennyiségben, a májban és egyéb belsőségekben, a tengeri halakban, és tejtermékekben. Sok színes zöldségben és gyümölcsben (pl.: sárgabarackban, sárgadinnyében, parajban, kelkáposztában, sárgarépában stb.)
A száj szegleteinek berepedése, bőrkiütés vagy pörsenés, B2-vitamin hiányát jelzi, ami többnyire csak a bélbaktériumok kihalása miatt jelenik meg. (Antibiotikumos kezelések után) Forrása a tej, és a tejtermékek. A napon hagyott tejben a fényérzékeny B2-vitamin lebomlik.
A B3-vitamin (niacin) hiánya és túladagolása is bőrrendellenességek kialakulásához vezet. Jellegzetes niacin-hiány okozta betegség a pellagra, ami a napfénynek kitett bőrterületek sötét színű elváltozásával jár együtt.
Fellelhető húsfélékben, belsőségekben, barna kenyérben, burgonyában, tojásban, stb. Elegendő fehérjebevitel mellett aminosavból az emberi szervezet is képes előállítani.
Bőrünk épségének megőrzéséhez a B5-vitamin (pantoténsav) jelenléte is elengedhetetlen. Ha megfelelően táplálkozunk (rendszeresen, változatosan) akkor elegendő mennyiség jut belőle a szervezetbe, így önálló hiánytünetei nincsenek. Egészségtelen táplálkozással, alkoholizmus esetén, felszívódási zavaroknál azonban más vitaminokkal együtt kialakulhat B5-vitamin hiány is.
Kevés B6-vitamin (piridoxin) esetén bőrgyulladás, valamint a bőr berepedése tapasztalható. B6-vitamin hosszú időn át fennálló nagy dózisú fogyasztása viszont a kezek és a láb idegeinek károsodását okozza. Ha sok fehérjét fogyasztunk egyidejűleg a B6-vitamin fokozottabb beviteléről is gondoskodni kell.
Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén ez nem jelent gondot, mivel a nagyobb fehérjetartalmú nyersanyagok jelentős része (pl. a halak, sovány húsok, máj) egyben jó B6-vitamin forrás is, és mindezek mellett számos növényi eredetű táplálék (szárazhüvelyesek, banán, szilva, avokádó, stb.) is bővelkedik ebben a vitaminban.
A B8-vitamin (biotin)hiányának jellegzetes bőrtünetei a hajhullás és kiterjedt bőrgyulladás (pikkelyesen hámló bőr).
Ez sok nyers tojásfehérje fogyasztásánál fordulhat elő leggyakrabban, mert a nyers tojásban lévő egyik vegyület (avidin) ugyanis megköti a B8-vitamint.
Legjobb forrásai a tojássárgája, sovány húsok, tej, teljes kiőrlésű pékáruk, szárazhüvelyesek, olajos magvak, zöldségek és gyümölcsök.
C-vitaminnak (aszkorbinsavnak) a szervezet védekező rendszerében betöltött jelentősége közismert. Emellett azonban a bőr rugalmasságának és nedvességének megtartásában is döntő szerepe van, mert részt vesz a bőr elasztikus anyagának, a kollagénnek a képzésében. Nagymennyiségű fogyasztása esetén vesekő kialakulásához vezethet, ez magnézium szedésével kiküszöbölhető. Hiányát bevitelének hiánya mellett a cigarettázás is elősegíti.
A természetes C-vitamin megtalálható citrusfélék gyümölcseiben, mint pl. citrom, narancs, grapefruit, valamint bogyós növényekben, zöldség és főzelékfélékben, paradicsom, paprika, kelvirág, burgonya és még sok egyéb növény termésében. Magas C-vitamin tartalmú a csipkebogyó piros termése.
A D-vitamin (kalciferol) képzésének és raktározásának a helye a bőr, ami napfény segítségével hasznosul megfelelően. Tojás, tej és tejtermékek, halmájolaj fogyasztásával hozzájárulhatunk szervezetünk megfelelő D-vitamin ellátásához.
A K-vitamin (fillokinon) fontos szerepet játszik a sebgyógyulásban. Megfelelő táplálkozás és bélflóra mellett általában kellő mennyiségben kerül szervezetünkbe. Elsősorban a zöld növényekben (pl.:brokkoliban, káposztában, fejes salátában) található. Hiánya antibiotikumos kezelések idején keletkezhet, a bélflóra károsodásának következtében.
kalcium, cink, réz, vas – részt vesznek a bőr sejtjeinek kialakításában, s mindemellett hozzájárulnak a megfelelő enzimműködéshez is. Igaz ezek nem vitaminok, hanem ásványi anyagok, de úgy éreztem fontos megemlítenem.
Emellett fontos szerepet kap a megfelelő mennyiségű víz fogyasztása. Hisz több vitamin is vízben oldódik, mint a C-, vagy B-vitaminok, de bőrünk hidratáltságában is szerepet játszik. 2,5-3 liter víz fogyasztása ajánlott naponta.
 
 
 
 
 
 

 

Elérhetőség


Archívum

Naptár
<< Június / 2017 >>

Statisztika

Online: 1
Összes: 50333
Hónap: 719
Nap: 15